Boquete

13 januari 2017 - Boquete, Panama

Na het eten in de stromende regen terug gerend naar het hostel. Daar nog een biertje/kop thee gedronken. Maar omdat ik de hangmat al in slaap viel op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend na een pannenkoekenontbijt de boot van bastimentos naar Bocas del toro en vervolgens naar almirante gepakt. De auto opgehaald, op een plek waar in Nederland dertig auto's zouden passen, passen er hier wel vijftig. Het leek net Tetris, gelukkig stonden we vrij vooraan.

Rond drie uur aan gekomen bij ons hostel in Boquete. S middags het stadje bekeken en boodschappen gedaan om zelf te koken. Ook hier is een buitenkeuken, niet zo mooi als die van papa maar wel erg functioneel. Ook leuk om te zien dat hij door mensen gebruikt wordt die misschien wel voor het eerst in een keuken staan... zwarte spaghetti.

Na weer een pannenkoekenontbijt (inclusief, maar wel zelf bakken), op zoek gegaan naar wandelroutes. De 3 lost waterfalls zijn we mee gestart, een route van in totaal 3,5km, maar ook 3,5 uur. Aan 1 stuk door klimmen en klauteren om drie watervallen te bekijken. In 1 van de 3 kon je zelfs zwemmen, maar voor ons te koud... het weer was om te wandelen prima. In de miezel begonnen, maar daarna droog (tenzij je onder de waterval stond ) en af en toe kwam de zon erdoor.

Smiddags nog het pipelinetrail gedaan, een wandeling van ongeveer drie uur. In panama zijn ze nog niet zo goed in marketing, we wisten niet of er onderweg nog wat te zien was. Een pipeline (een leiding) leek ons logisch, maar uiteindelijk stonden er ook nog 1000 jaar oude hele hoge bomen en een idyllisch watervalletje. De pipeline was op een paar plekken zelfs kapot met een fontein als gevolg. Hopen dat het schoon water was...

Ook het beheer van de routes is vaag. Omdat dit ook de plek is waar de twee Nederlandse meisjes zijn verongelukt, zijn we extra voorzichtig en doen we alleen routes die hiervoor geschikt zijn, voor de andere routes zou je dan een gids in moeten huren. Routes die hiervoor geschikt zijn, zijn routes die men dan zelf heeft aangelegd en daar moet je dan iets voor betalen. Waar je moet betalen is vaak niet echt duidelijk, waar de wandeling begint eigenlijk ook niet. Maar dat is wat anders. Bij de pipeline trail hebben we aan de verkeerde betaald, we vertrouwden het beiden niet, maar maak jezelf maar eens duidelijk als je niet vloeiend Spaans spreekt en hij geen woord Engels. Toen we na ongeveer 150 meter nogmaals moesten betalen, wisten we dat het fout zat. Rob is samen met het 'echte kassajochie' naar de weg gelopen waar we net betaald hadden. Maar hij liep al een heel eind verder. Daarom de auto gepakt en erheen gereden. Rob deed zijn raam open en zei 'I want my money back' (ik wil mijn geld terug). Ook al begreep hij net geen Engels, hij gaf rob gelijk zijn geld terug. Verder zijn we nog geen gekke praktijken tegen gekomen.

Vanochtend was het plan om naar de los quetzales te gaan, een wandeling met mooie gekleurde vogeltjes. Helaas was de route door veel regen dicht, te gevaarlijk. Daarom naar de hotsprings gereden, de beschrijving op internet was een beetje vaag. Onderweg erheen (20 kilometer) klaarde het weer op, zon en warm. Onderweg nog even een watervalletje en vervolgens onze auto geparkeerd aan het begin van een grindweg. Na ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij een soort boerderij, met kippen, ganzen en kalkoenen. En vrouw kwam naar ons toe om entree te vragen en onze een niet verstaanbare beschrijving te geven. Omgekleed in een bamboe hutje en op zoek naar de hotsprings, het leek wel een soort hunebed met een vijver in het midden. Maar echt warm! Waarschijnlijk veroorzaakt door de ondergrondse vulkaan, vulcan Baru. De ene was iets groter dan de andere, maar de kleinere lag in de schaduw. Tussendoor afkoelen in de rivier. Pas op het laatst kwamen er ook anderen aan, tot die tijd, alles voor ons zelf. Daarna weer aangekleed en teruggelopen richting auto. Smiddags nog een lekker lokale koffie gedronken en toen terug naar het hostel. Nu aan het bedenken of we morgen vroeg vroeg opstaan om de route te lopen of dat we inschatten dat deze nog dicht zit. Het heeft hier bijna de hele dag geregend.

1. Pa en ma:
    14 januari 2017
    Hoi,
    Jammer van de regen.
    Ik had niet van Rob verwacht dat hij het geld weer op had gehaald. Pas maar op je weet maar nooit. Groetjes.