Mont tremblant

20 juni 2016 - Mont Tremblant, Canada

Mont tremblant

Het mooie weer is zeker gearriveerd, zon en een graad of 25. Plan was om een trail van ongeveer 14km te lopen. Na 1 km ging het omhoog en was het de volgende acht kilometer constant klimmen en dalen. Pittig, maar echt gaaf. Wel waren de muggen en blackflies ook van de partij. Op de bergtoppen werden we getrakteerd op mooie vergezichten op de omringende bergen, meertjes en riviertjes. Bij het lopen van de laatste drie kilometer begon het een beetje te betrekken, omdat er geen regen voorspeld was, dachten we dat het wel over zou waaien. Maar in de laatste 100 meter begon het toch echt te regenen.

Geen zin om in de regen op een houten picknick bank ons eten klaar te maken, zijn we na het douchen op zoek gegaan naar een restaurantje. Niet veel keus, uiteindelijk kwamen we bij pizzeria du coin uit. Op aan raden van de pizzaman een de middel pizza du carnivoor met zijn tweeën gedeeld, smullen na zo'n pittig tochtje. Een Canadese pizza verschilt wel met de 'normale': een dikke broodkorst en een pittige tomatensaus en vlees, veel vlees, zelfs voor een pizza carnivoor.

Mont tremblant ligt in de provincie Quebec, ze spreken hier Frans. Dat wisten we van te voren, in de rest van Canada bv in ontorio waar we hiervoor zaten is daarom alles tweetalig. We hadden verwacht dat dat ook in Quebec het geval zou zijn. Dat is niet het geval, alles is Franstalig. En de mensen? Die spreken vaak ook geen Engels of zijn te trots om het te spreken. Hiervoor heb ik een tactiek bedacht; in het Frans vragen of ze ook Nederlands spreken, dan is Engels de compromis :-)

De tweede dag in Mont tremblant nog twee korte routes gelopen naar een paar mooie watervallen en toen op weg gegaan richting mirabel om te shoppen. Ons hotel zat boven de lokale herberg en we hadden geluk want woensdag was spaghetti avond! Met ongeveer het hele gehucht aan de spaghetti. 'S Avonds de vakantie verder uit gestippeld, eerst naar acadia, dan naar Quebec city, dan richting de 1000 islands / kingston en tot slot naar de niagara falls. Vandaag een autodag voor de boeg, en de grensovergang van Canada --> Amerika.

1. Pa en ma:
    20 juni 2016
    Hoi, leuk om te lezen.
    Fijn dat jullie mooi weer hebben hier regent het al een hele tijd, Vanaf dat we thuis zijn nog geen ander weer gehad. Ze zeggen dat het vanaf morgen wat beter wordt. Woensdag gaan we met Marell,Niek en Kylie naar de dierentuin. Niagara falls zijn dat watervallen dat moet heel mooi zijn. Geniet er samen nog van. Groetjes van ons allen.